OBSADA:
Maria Malinowska - Grażyna
Kamil Pękala - Janusz
Karolina Sołomin - Żaneta
Maciej Gronek - Andrzej
Śpiewakom będzie towarzyszyć zespół Artis w 5-osobowym składzie (I skrzypce, II skrzypce, pianino, puzon, flet)
REALIZATORZY:
Tomasz Podsiadły - reżyseria
Kamil Wiśniewski - reżyser światła
Joanna Dziecięlewska - aranżacje muzyczne
Marceau Pivert - scenariusz
„Operetka nie taka straszna" - opowiada o miłosnych, prywatnych i zawodowych perypetiach Grażyny i Janusza, pary zwolnionych dyscyplinarnie z opery śpiewaków oraz ich przyjaciół: przyszłego dyrektora operetki Andrzeja i garderobianej Żanety. Głównych bohaterów poznajemy podczas imprezy domowej u Grażyny i Andrzeja. Niestety na przyjęciu mimo wielu zaproszonych gości zjawiają się tylko Andrzej i Żaneta. Gospodarze dowiadują się w tajemnicy od Andrzeja, że dostaną szansę na występ w Operetce. Nie są z tego powodu zbytnio zadowoleni, wszak oni są śpiewakami operowymi, a występ w operetce stanowi dla nich pewnego rodzaju degradację. Jednakże postanawiają skorzystać z szansy....
Maria Malinowska (sopran liryczny) - Grażyna
Z muzyką związana jest od 7 roku życia. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej im. Tadeusza Bairda w Iławie. Edukację muzyczną kontynuowała w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie - już jako uczennica klasy śpiewu.
W 2010 roku podjęła studia na wydziale wokalno-aktorskim gdańskiej Akademii Muzycznej. Studia magisterskie w 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem.
Dotychczasowo laureatka dwóch konkursów wokalnych im. Marii Stankowej w Olsztynie. 2008 rok ( 3 miejsce), 2010 ( 1 miejsce).
W 2016 roku wystąpiła wraz z Filharmonia Bałtycką w koncercie „Pomorskie talenty" jako najlepsza studentka roku akademickiego 2015/2106.
W 2018 roku zadebiutowała na deskach gdańskiej Opery Bałtyckiej w operetce „Orfeusz w piekle" J.Offenbacha, wcielając się w postać Minerwy oraz Junony.
W swoim repertuarze posiada zarówno pieśni, jak i arie koncertowe z okresu XIX i XX wieku. Wykonuje m.in. partię Paminy z opery „Czarodziejski Flet" oraz Armindy z opery „La finta giardiniera" W. A. Mozarta.
Bliski jest jej repertuar związany z wykonawstwem artystycznej pieśni polskiej, niemieckiej oraz kaszubskiej.
Uczestniczyła w kursach m.in. u Izabeli Kłosińskiej, Urszuli Kryger, Heleny Łazarskiej oraz Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Od czerwca 2017 roku członkini zespołu trzech sopranów ,,Bellcanti-opera girls".
Półfinalistka Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2019 roku.
Kamil Pękala (baryton) - Janusz
W 2008 roku z wynikiem bardzo dobrym ukończył gdańską Akademię Muzyczną im.Stanisława Moniuszki w klasie prof. dr hab. Leszka Skrli.
Uczestniczył w kursach wokalnych prowadzonych przez profesorów: Jadwigę Rappe, Paula Easwooda i Ryszarda Karczykowskiego. W swoim dorobku artystycznym ma takie role, jak: partia Marcina i Stanisława w „Verbum Nobile" S. Moniuszki, Jakuba we „Flisie" S. Moniuszki, partię Miecznika oraz Macieja w „Strasznym Dworze" S. Moniuszki, partię Moralesa oraz Dancaira w „Carmen" G.Bizeta, partię Sierżanta Belcore w „Napoju Miłosnym" G. Donizzetiego, Hrabiego Carnero oraz Księcia
Homonaya w „Baronie Cygańskim" J. Straussa, partię Leonarda w„Comedy of the Dumb Wife" T.Kasserna, partię Jupitera w „Orfeuszu w piekle" J. Offenbacha, partię Figara w „Cyruliku Sewilskim" G.Rossiniego, Germonta w „Traviacie" G. Verdiego, Mareclla w „Cyganerii" G.Pucciniego, Marullo w "Rigoletto" G. Verdiego oraz Eryka w „Phantomie" Maury Yestona.
Był solistą na Festiwalu „Eurounionorchestries" w 2004 oraz 2008 roku. W latach 2006- 2008 pracował jako solista Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracuje również z Filharmonią Warmińsko - Mazurską, Filharmonią Jeleniogórską ,Teatrem Muzycznym w Lublinie, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Operą Nova w Bydgoszczy. W 2001 roku otrzymał pierwszą nagrodę na „Festiwalu Muzyki Niemieckiej" w Rzeszowie, a 2002 roku wyróżnienie na ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu. W maju 2006 roku otrzymał drugą nagrodę na ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju, natomiast w listopadzie tego roku III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworaka w Karlovych Varach.
Maciej Gronek (tenor) – Andrzej
Tenor, student roku dyplomowego na specjalności Śpiew Solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Andrzeja Nanowskiego.
Od 2015 roku współpracuje z Operą Bałtycką jako chórzysta w wystawieniach Otella G. Verdiego, Strasznego Dworu S. Moniuszki i Czarnej Maski K. Pendereckiego. W grudniu 2016 roku wcielił się w rolę Parpignola w operze Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Karen Stone.
W kwietniu 2017 roku zadebiutował, również jako solista, w cyklu spotkań Jerzego Snakowskiego pt. "Opera? Si!" w Operze Bałtyckiej.
W 2016 i 2017 roku brał udział w wystawieniach oper G. Rossiniego (Sigismondo, Demetrio e Polibio, Bianca e Gernando, Maometto II, Aureliano in Palmira, Edoardo e Cristiana) w ramach festiwalu Rossini in Wildbad.
Od szeregu lat współpracuje jako solista z wieloma zespołami, takimi jak: Radzymińska Orkiestra Dęta, Mała Operetka Warszawska, Big Band "Rondo".
Od 2014 roku współpracuje także z Biurem Koncertowym Musica Viva w Gdańsku.
Karolina Sołomin (sopran) – Żaneta
Ukończyła studia w klasie śpiewu solowego dr Aleksandry Kucharskiej-Szefler w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (2014).
Brała udział w studenckich projektach operowych, w których na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku zaśpiewała partię Fanny z Weksla małżeńskiego G. Rossiniego oraz partię Lauretty z opery Gianni Schicchi G. Pucciniego. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach m.in. u Charlotte Lehman, Claudio Desderiego i Paula Eswooda. W 2012 roku uczestniczyła w Letnim Międzynarodowym Programie Erasmusowym w Tallinie, gdzie doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie muzyki współczesnej.
W 2013 roku rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie wykonuje partię Bolesława w operze Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, partię Papageny w operze Czarodziejski flet Wolfganag Amadeusza Mozarta oraz partię Ireny w operze Madame Curie Elżbiety Sikory. Z operą Madame Curie we wrześniu 2014 roku uczestniczyła w Festiwalu Opery i Tańca w Tianjin (Chiny). W grudniu 2015 roku została zaproszona przez Operę Bałtycką w Gdańsku do wykonania partii Adeli w koncertowej wersji operetki Zemsta nietoperza Johanna Straussa. W marcu 2016 roku zaśpiewała partię Arabelli w operze Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego.
W grudniu 2014 roku w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie zaśpiewała tytułową partię Rebeki w operze Michała Dobrzyńskiego z towarzyszeniem orkiestry Progress pod kierownictwem Szymona Morusa. Była to pierwsza w historii opera wystawiona w języku kaszubskim.
Artystka chętnie wykonuje repertuar oratoryjno-kantatowy oraz lirykę wokalną.
Jest laureatką I nagrody I Konkursu Musicalowo-Operetkowego w Olsztynie (kwiecień 2010) oraz finalistką V Konkursu Pieśni i Arii im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach (maj 2011). Była wielokrotną Stypendystką Prezydenta Miasta Siedlce w dziedzinie artystycznej.
Tomasz Podsiadły - reżyseria
Aktor, reżyser, pedagog, konferansjer. Miłością do sztuk scenicznych zarazili go dziadkowie – artyści śpiewacy Leokadia Borowska Podsiadły i Jerzy Podsiadły, związani zawodowo z Operą Bałtycką w Gdańsku. Swoją przygodę ze sceną rozpoczął jako czternastolatek, grając w „Księciu i Żebraku" w reż. J. Killiana w Teatrze Miejskim w Gdyni. Jeszcze przed zdaniem matury wystąpił w spektaklach Adama Hanuszkiewicza, Andrzeja Wajdy i Waldemara Śmigasiewcza. To przesądziło o ścieżce zawodowej. Absolwent, Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej. Związany z gdyńskimi scenami Teatru Miejskiego, Teatru Muzycznego, a także gdyńskiego Centrum Kultury. To właśnie tam odkrył, że reżyseria daje mu wiele satysfakcji i spełnienia. Pokłosiem zmiany teatralnego frontu były: „Balladyna", „O co biega ?", „W małym dworku" czy „Sonata Belzebuba" w Gdyni, a także spektakle na gdańskiej scenie operowej, takie jak „Madama Butterfly" , „Rigoletto" czy „Poławiacze pereł". Dziś mówi o sobie: „Z wykształcenia jestem aktorem, jednak czuję się przede wszystkim reżyserem. Także praca z mikrofonem i możliwość bezpośredniego kontaktu z publicznością jako konferansjer daje mi wiele radości. To jest to, w czym czuję się najlepiej."
www.podsiadly.com
Artis
Trójmiejski projekt muzyczny, który podczas swojego ponad 10-letniego dorobku artystycznego stworzył dwa przedstawienia komediowe („Magiczna Opera" oraz „Operetka nie taka straszna") oparte na muzyce operetkowej, operowej, musicalowej oraz przebojach XX wieku. Z okazji roku moniuszkowskiego powstało przedstawienie „Znasz-li ten kraj" zawierające najpiękniejsze pieśni naszego narodowego kompozytora. Wszystkie trzy produkcje wyreżyserował Tomasz Podsiadły.
Projekt w swoim szerokim repertuarze posiada muzykę operetkową, operową, musicalową, piosenki XX wieku, muzykę filmową, popularną, barokową, klasyczną i romantyczną. Na co dzień członkowie projektu pracują w: Elbląskiej Orkiestrze Kameralnej, Państwowej Operze Bałtyckiej, Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica".
ARTIS tworzy projekty artystyczne m.in. z Krzesimirem Dębskim, zespołem Zagan Acoustic, dr. Maciejem Gdańskim z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracuje także z najlepszymi wokalistami w kraju, na co dzień występującymi w: Państwowej Operze Bałtyckiej, Operze Novej w Bydgoszczy, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym w Łodzi oraz z Waldemarem Malickim.
14 maja 2022 godz. 18.00
sala widowiskowa CKIS
BILETY: 40 zł normalny,32 zł ulgowy/Karta Mieszkańca