Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst w formie monodramu przygotowany został pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybrał aktora teatru muzycznego.
„Być jak Charlie Chaplin” to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje pełen wachlarz swych umiejętności: tańczy, śpiewa, wzrusza, rozśmiesza i prowokuje do refleksji.
Scenariusz: Piotr Wyszomirski
Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski
Opr. muzyczne: Artur Guza
Wideo: Łukasz Czerwiński
Wykonanie: Mateusz Deskiewicz Plakat: Jacek Staniszewski
Premiera: 9.12.2014.
Produkcja i prawa autorskie: Fundacja Pomysłodalnia
Czas trwania: 60 minut
Nagrody:
- nagroda indywidualna oraz honorowa na III Olsztyńskich Spotkaniach Teatralnych (marzec 2015)
- „Strzała Północy” na 3. Koszalińskich Dniach Monodramu – Debiuty (wrzesień 2015)
- nagroda aktorska na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie (sierpień 2017)
- nagroda aktorska na XX Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (maj 2018)
Spektakl za granicą gościł do tej pory: w Armenii, na Ukrainie i na Litwie.
Mateusz Deskiewicz — Aktor i wokalista, ma w swoim dorobku role w spektaklach muzycznych, dramatycznych, filmie i serialu. Od 2004 roku związany na stałe z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni, gdzie można zobaczyć go m.in. w rolach: Maksa w „Avenue Q”, Kazika w „Chłopach”, Władysława Topolnickiego w „Klubie Kawalerów”, Hrabiego w „Lalce” oraz w spektaklach „Cud albo krakowiaki i górale”, „Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła” „Pchła Szachrajka”.
Występuje w warszawskim Teatrze Syrena, gdzie bawi publiczność rolą Lalewicza w spektaklu „Hallo Szpicbródka” w reż. W. Kościelniaka. Współpracuje także z Teatrem 6. Piętro w Warszawie.
Współpracował z teatrami: Wybrzeże w Gdańsku – Günther von Essenbeck w „Zmierzchu Bogów” (reż. G. Wiśniewski), Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni – Admirał rosyjski w „Zorbie” (reż. J.Szurmiej) oraz Operą Bałtycką w Gdańsku – Narrator w „Nie taki Straszny Dwór”. Dużym wyzwaniem była dla niego rola Angel w musicalu „Rent” w reż. A.Ozgi, grana w Operze na Zamku w Szczecinie.
Wziął udział w filmach: „Ubu król” w reż. P. Szulkina, „Telewizja Solidarność” w reż. B. Łoszewskiego oraz „Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł” w reż. A. Krauzego. Zagrał też role w filmach kina niezależnego, między innymi: „Substytut”, „Dotyk pośredni”, „Kulawi”, „Południk zerowy” oraz „Słowik”. Można go było również zobaczyć w serialach „Sąsiedzi” TVP 2, „Ludzkie Sprawy” TVP 1 i „Krew z krwi” CANAL+.
Piotr Wyszomirski – scenariusz, reżyseria
Krytyk i prosument kultury. Scenarzysta i reżyser filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych i widowisk muzycznych (m.in. „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy”, „Być jak Charlie Chaplin”, „Pamiętajcie o wulkanach”, „I’m Calling You” „Odlot. Szopka pomorska za rok 2014”, Ostatnia wieczerza”, „Prawdziwa historia śmiechu”). Recenzent teatralny, filmowy i muzyczny, felietonista. Redaktor naczelny „Gazety Świętojańskiej online”, stypendysta i laureat nagrody za promocję kultury województwa pomorskiego. Autor kilkuset artykułów (recenzji, małych form literackich) publikowanych na łamach czasopism i wortali internetowych, redaktor wortalu Pomorze Kultury, aktywista Fundacji Pomysłodalnia.
Informacje o pozostałych realizatorach
Artur Guza — kompozytor, aranżer, aktor i wokalista.
Ukończył Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Kompozycję i Aranżację Jazzową na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jest aktorem Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni oraz pedagogiem w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim.
Jako kompozytor, aranżer i kierownik muzyczny przygotował wiele produkcji teatralnych, współpracując z takimi reżyserami, jak: Małgorzata Talarczyk („Prezydentki”, „Opowieść o ZOO”), Tomasz Mandes („Z twarzą przy ścianie”), Tomasz Valldal Czarnecki („Nie ma tego złego”, „Calineczka”, „Zielona wyspa banana”, „Królewna Śnieżka”, „Hotel Palace”, „Brzydkie kaczątko”, „Kolędy z całego świata”, „Pippi”, „Bleee…”, „Wodna Opowieść”, „Mała Syrenka”, „Wiocha, czyli piosenki o prostej miłości”), Małgorzata Ryś („Szach i Papuga”, „Gwiazdka w Muzycznym”), Zbigniew Sikora („Gdyby do szkoły chodziły anioły”, „Na arce o ósmej”), Renia Gosławska („Miłość nieznana”), Donata Zuliani („Koncert na cztery łapy”), Jerzy Jan Połoński („Tuwim dla dorosłych”).
Do osiągnięć artysty należy skomponowanie hymnu dla Polish School in Derby w USA oraz „Drogi Krzyżowej” na orkiestrę symfoniczną, chór i chór chłopięcy, której prapremiera odbyła się w kwietniu 2012 roku w Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, pod batutą Young Chil Lee.
Piosenka „Miłość Ci wszystko wybaczy” w aranżacji Artura Guzy i wykonaniu Anny Urbanowskiej, została wybrana w plebiscycie Gazety Świętojańskiej, jako „Najlepsze wydarzenie roku 2013”. Artysta otrzymał także Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni- Wojciecha Szczurka za opracowanie muzyczne spektaklu „Tuwim dla dorosłych” w reż. Jerzego Jana Połońskiego.
Łukasz ‘Rat’ Czerwiński — Aktor, reżyser, producent, absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej.
Występował na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni w takich spektaklach, jak „Skrzypek na dachu”, „Shrek”, „Fame”, „Lalka” czy „Spamalot”. Studiował reżyserię filmową w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Obecnie można go zobaczyć w Centrum Kultury w Gdyni w spektaklu „Mayday – Run for your wife”. Fascynat kina science-fiction, eksperymentuje z kinem gatunkowym. Nie boi się trudnych realizacji i ważnych tematów. Doświadczony w pracy z dziećmi i młodzieżą; prowadził zajęcia w ramach
Warsztatowej Akademii Musicalowej; projektu „Sierzchowo”, „Przystanek Dobro”. W roku 2009 napisał, wyreżyserował i wystawił własny musical „Tama” w Teatrze Nasz we Włocławku.
20 maja 2022 godz. 19.00
Sala widowiskowa CKiS
Bilety: 20 zł