W dniach 18-19 maja odbędzie się trzynasta edycja Malborskich Spotkań Akordeonowych. Podczas poprzednich edycji Malbork gościł wiele znakomitości z akordeonowego świata. Byli to między innymi: Motion Trio, Marcin Wyrostek, Klaudiusz Baran, Paweł Janas, Rafał Grząka, Cezary Paciorek, Jarosław Bester, Krzysztof Naklicki, Bartosz Kołsut, Krzysztof Olczak, Paweł Zagańczyk, Elżbieta Rosińska, Borut Zagoranski oraz Raimondas Svackievicius.
Malborskie Spotkania Akordeonowe odbędą się w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Malborku. Wydarzenie kierowane jest do uczniów i nauczycieli Szkół Muzycznych I i II st. Podczas tegorocznej edycji odbędą się warsztaty akordeonowe w formie indywidualnych zajęć (soliści/zespoły) oraz w formie wykładów przygotowanych przez zaproszonych gości.
Dodatkową atrakcją będzie również wystawa akordeonów marki Scandalli. Każdy z uczniów będzie miał możliwość skorzystania z dwóch lekcji (45 minut) z każdym z wykładowców. Liczba uczestników jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Wykładowcami XIII Malborskich Spotkań Akordeonowych będą:
Prof. Elżbieta Rosińska (AM Gdańsk)
Urodzona i wykształcona w Gdańsku, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu Józefa Madanowskiego. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem tak znakomitych artystów jak Mogens Ellegaard, Stefan Hussong, Mie Miki, Friedrich Lips, Matti Rantanen.
Jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Finlandii, Słowacji, Austrii, Iranie, Szwajcarii i we Włoszech. Dokonała kilkudziesięciu prawykonań utworów, m.in. K. Olczaka, M. Gordiejuka, K. Naklickiego, P. Słopeckiego, J. Mądrawskiego, K. Cieślika, A. Rocławskiej-Musiałczyk, B. Dowlasza, Z. Pniewskiego, J. Pawlaka, P. Mossa. Prowadzi kursy i seminaria dla nauczycieli gry na akordeonie. Jest autorką artykułów poświęconych muzyce akordeonowej i jej wirtuozom, zamieszczonych na łamach "Ruchu Muzycznego", "Przeglądu Muzycznego'', "Twojej Muzy'' oraz czasopism zagranicznych.
Opublikowała książkę Polska literatura akordeonowa 1955-1996. Przez ponad 20 lat organizowała letnie kursy dla młodych akordeonistów w Wejherowie — Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe. Jest autorką tekstów do płyt, recenzji wydawniczych. Jej nagrania ukazały się na płytach: Duo Sopot, Chamber Sound CSCD 07037 (2007), Płonące czarownice, vol.1 z serii "Vivat Academia" (2007), Trigonos. Tria na organy i dwa akordeony vol. 4 z serii "Vivat Academia'' (2007), Nowe Konstelacje, Studio Nagrań AM Gdańsk (2011), Krzysztof Olczak — Koncert Gdański (Soliton 2012), Rząpielnik, czyli szkicownika z Pomorza. Krzysztof Olczak — dziecięce utwory na akordeon solo (Soliton 2013), Akordeonowe Impresje (DUX 2015), A Tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto (Requiem Records 2018), MEA. Krzysztof Olczak – solo and chamber music for accordion (DUX 2019), DIXI for accordion and electronics (Requiem Records 2019), Guitar Mosaic. Monika Dżuła-Radkiewicz (Requiem Records 2021).
Jest zapraszana do jury konkursów krajowych oraz zagranicznych, oraz bierze aktywny udział w konferencjach naukowych. Jej studenci i doktoranci uzyskali wiele nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach akordeonowych. Jej studenci kilkukrotnie występowali na koncertach dyplomantów: Piotr Skowroński z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną, Kamila Olas i Wojciech Ulanowski z Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej.
Wypromowała 9 doktorów sztuki: Hanna Dys, Paweł Zagańczyk, Jarosław Gałuszka, Krzysztof Lutrzykowski, Marek Stawniak, Kacper Trębacz, Yun Yang, Maciej Ziemski, Alena Budzinakova-Palus. Była wielokrotnie recenzentem w postępowaniach o nadanie stopnia doktora, doktora habilitowanego i tytułu profesora.
Funkcje pełnione na Uczelni:
- kierownik Zakładu Organów, Klawesynu, Akordeonu i Gitary
- kierownik Katedry Organów, Klawesynu, Akordeonu i Gitary
- koordynator programu Erasmus
- prodziekan (2004-2011) i dziekan (2011-2019) Wydziału Instrumentalnego
- przewodnicząca Rady Dyscypliny Artystycznej (2019-2020).
Promuje w kraju i za granicą muzykę gdańskich kompozytorów, m.in. w Trio Sopot, duecie z fagocistą Mirosławem Pachowiczem, duecie z akordeonistą Krzysztofem Olczakiem. Koncertowała na festiwalach, m.in. Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Jeunesse Musicales w Kielcach, Cysterskie Lato Muzyczne w Żarnowcu, Koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w Gdańsku, Zjazd Akordeonistów w Tczewie, Festiwal Muzyczny w Drozdowie, Kwidzyńska Wiosna Muzyczna, Pomorskie Dni Chopinowskie, Gdański Festiwal Muzyczny. Występowała m.in. w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, na Zamku w Bytowie, w Muzeum Przyrody w Drozdowie, w Muzeum Narodowym w Kielcach, Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, Teatrze BOTO w Sopocie oraz wielu wnętrzach sakralnych, m.in. kościół św. Jerzego w Sopocie (Świętojerskie Wieczory Muzyczne), kościół św. Andrzeja Boboli w Sopocie (Wieczory Muzyczne u św. Andrzeja Boboli).
Dr Michał Gajda (AM Poznań)
Akordeonista, solista, kameralista, aranżer, doktor sztuk muzycznych, wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2012 roku ukończył z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną w klasie akordeonu profesora Jerzego Kaszuby. Naukę kontynuował w Folkwang Universität der Künste w Essen u światowej klasy akordeonistki i pedagoga prof. Mie Miki (Japonia).
Artysta koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Nowy Jork, Virginia, Arkansas, Korea, Japonia, Wietnam, Tajlandia, Malezja, Indonezja, Kambodża, Gruzja, Niemcy, Holandia, Austria). Dwukrotnie koncertował (solo i w duecie) w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – nowojorskiej Carnegie Hall (2014, 2017). Występował także w Filharmonii Berlińskiej, Kioi Hall w Tokio, Guri Art Hall w Seulu, Mozarteum w Salzburgu czy Musikverein w Wiedniu.
Jako solista występował z takimi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, CoOperate Orchestra, Przemyska Orkiestra Kameralna, które zabrzmiały pod batutą Ewy Strusińskiej, Sławka Adama Wróblewskiego, Roberta Kabary, Sławomira Chrzanowskiego, Krzysztofa Szydzisza, Adama Domurata.
Jest laureatem blisko 100 ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, w tym I nagrody m.in. w: Klingenthalu, Wiedniu, Ragusie, Val Tidone, Salzburgu, Nowym Jorku, Dąbrowie Górniczej, Sanoku, Przemyślu. W 2018 roku jego Duo Wolańska/Gajda otrzymało prestiżową nagrodę Medal Młodej Sztuki „Głosu Wielkopolskiego” w kategorii muzyka klasyczna: „za kunszt artystyczny, który warsztatowo stoi na niezwykle wysokim poziomie, ale odznacza się także świeżym oryginalnym podejściem interpretacyjnym”. Michał Gajda, dzięki współpracy z kompozytorami, dokonał wielu prawykonań dzieł napisanych na akordeon solo, a także przeznaczonych na akordeon w składach kameralnych. Efektem tych działań jest m.in.: nagranie Toccaty na akordeon i fortepian na monograficznj płycie Ewy Fabińskiej Jelińskiej, którą poznańska kompozytorka zadedykowała Duo Wolańska/Gajda. W 2021 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się debiutancka płyta Duo Wolańska/Gajda (Julia Wolańska-Gajda – fortepian, Michał Gajda – akordeon) z autorskimi transkrypcjami arcydzieł muzyki klasycznej.
Michał Gajda prowadzi także ożywioną działalność pedagogiczną. Jego uczniowie regularnie zdobywają nagrody na znaczących ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach akordeonowych. Jest zapraszany jako wykładowca na kursy mistrzowskie (Polska, Gruzja, Korea Południowa, Włochy), często pełni również rolę jurora. Współzałożyciel zespołów takich, jak: Duo Wolańska/Gajda, Michał Gajda Trio, Simitu Duo, New Poznań Accordion Duo, Trio New Harmony, ClassZmer. Wszechstronność, wrażliwość muzyczna, szerokie spektrum możliwości wykonawczych, wirtuozeria gry Michała Gajdy sprawiają, że znakomicie odnajduje się w różnych gatunkach muzycznych. Podczas jego koncertów – zarówno solowych jak i w składach kameralnych – można usłyszeć muzykę klasyczną od barokowej po współczesną, a także kompozycje rozrywkowe i jazzowe.
Ponadto w ramach tegorocznej edycji dnia 18.05 o godzinie 18.00 w Sali Koncertowej PSM w Malborku wystąpi Orkiestra Akordeonowa „Pulsanti”.
Gdańska Orkiestra Akordeonowa Pulsanti to zespół instrumentalny złożony ze studentów i absolwentów klasy akordeonu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Tworzą go wyróżniający się na konkursach muzycznych instrumentaliści. Pulsanti to też grupa przyjaciół z nowatorskim podejściem do muzyki, których połączyła wspólna pasja do akordeonu.
Nazwa „Pulsanti” w języku włoskim oznacza „guziki”. Założeniem orkiestry jest współpraca z młodymi kompozytorami, prawykonania nowych kompozycji oraz ukazanie szerokiego spektrum kameralistyki akordeonowej. Dynamicznie rozwijający się zespół chętnie podejmuje nowe
wyznania, bierze udział w wielu wydarzeniach artystycznych, m. in. dwukrotnie koncertował w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W listopadzie 2022 roku orkiestra akordeonowa wzięła udział w koncercie w ramach Konferencji Naukowo-Artystycznej, gdzie zagrała pod dyrekcją Mikko Luomy - akordeonisty oraz dyrygenta, wykładającego w Akademii Muzycznej w Turku w Finlandii. W repertuarze zespołu znajdują się utwory dedykowane Orkiestrze Pulsanti, wśród nich: „Jubilate” Krzysztofa Naklickiego, „Three Sides of the Same Coin” Wołodymira Runczaka oraz „Enigma” Krzysztofa Falkowskiego. Program koncertu tworzą także autorskie aranżacje utworów.
Uczniów chętnych do udziału w warsztatach obowiązuje opłata wpisowa w wysokości 80 zł.
Dane do przelewu:
Stowarzyszenie Miłośników Muzyki nr konta: 14 2030 0045 1110 0000 0200 9790 (W tytule należy zamieścić imię i nazwisko ucznia z dopiskiem - DAROWIZNA)
Wypełnioną kartę zgłoszeniową, pobraną ze strony https://www.gov.pl/web/psmmalbork należy przesłać na adres mailowy: [email protected] do 10.05.2023r.